Get Adobe Flash player

Komunikaty

Procedura funkcjonowania chłodni w strefie ASF

 

Procedura funkcjonowania na terenie powiatu myśliborskiego punktów przetrzymywania tusz dzików pozyskanych na obszarach z ograniczeniami I, II, III,  oraz zasady postępowania przy ich eksploatacji,  wraz z obowiązkami myśliwych dostarczających dziki do tych punktów (wersja z 24.09.2021)

 

Część 1. Zasady funkcjonowania punktów przetrzymywania tusz do czasu wykonania badań w kierunku ASF.

 

$11.       Na terenie powiatu myśliborskiego funkcjonują punkty przetrzymywania tusz dzików pozyskanych na terenach objętych ograniczeniami, zwane dalej chłodniami.

 

$12.       Chłodnie służą do przetrzymywania tusz dzików, do czasu wykonania badania w kierunku afrykańskiego pomoru świń.

 

$13.       Uruchomienie chłodni, tzn. zasiedlanie może nastąpić po wcześniejszym powiadomieniu PLW w Myśliborzu, zweryfikowania stanu zabezpieczeń przez PLW podczas kontroli na miejscu i wyrażeniu przez niego zgody na rozpoczęcie funkcjonowania.

 

$14.       Chłodnia posiada status epizootyczny obszaru na którym jest posadowiona np. chłodnia znajdująca się  na terenie z ograniczeniami I (obszar niebieski) ma status „niebieski” i może przyjmować tylko tusze dzików pozyskanych na obszarze  z ograniczeniami I „niebieskim”.

 

Odpowiednio dziki ze strefy z ograniczeniami II (różowej) trafiają wyłącznie do chłodni „różowej” zlokalizowanej na terenie różowym.

 

Aktualny zasięg obszarów z ograniczeniami  I, II i III (stref kolorowych: niebieskiej, różowej i czerwonej) pokazuje mapa na stronie Głównego Lekarza Weterynarii pod linkiem  https://bip.wetgiw.gov.pl/asf/mapa/

 

$15.       Chłodnie prowadzone są przez koła łowiecki i one są odpowiedzialne za ich prawidłowe funkcjonowanie, w szczególności: wstawiane do chłodni dzików z zachowaniem zasad opisanych w pkt 4. (zgodność kolorów), zachowanie zasad bioasekuracji, sporządzania dokumentacji dzików przechowywanych w chłodni, czystość i higienę w chłodni i na terenie wokół.

 

Koło wyznacza osobę odpowiedzialną za obsługę chłodni, utrzymanie czystości i stosowanie zasad bioasekuracji.

 

Funkcjonowanie chłodni finansowane jest ze środków prowadzącego ją koła łowieckiego.

 

$16.       Chłodnie mogą być zasiedlane tuszami dzików z różnych powiatów, różnych obwodów łowieckich z zachowaniem zasady opisanej w pkt. 4 (zgodności kolorów dzika i chłodni)

 

$17.       O przyjmowaniu do chłodni dzików z obwodów łowieckich innych kół łowieckich i ewentualnych opłatach za przechowanie tuszy decyduje koło łowieckie prowadzące chłodnie.

 

O zamiarze wprowadzenia dzików z obwodów innych kół łowieckich niż koło prowadzące chłodnię  należy z wyprzedzeniem  powiadomić  PLW w Myśliborzu i uzyskać jego akceptację. 

 

$18.       W wypadku prowadzenia w jednej lokalizacji  chłodni (ppt) i punktu skupu zwierzyny łownej, osoba prowadząca/obsługująca zobowiązana jest do takiego zachowania, które zabezpieczy zakażenia tusz innej zwierzyny przez pochodzącą od dzika: krew, tłuszcz, treść jelit itd. w których potencjalnie może znajdować się wirus asf.

 

W tym celu zobowiązana jest do przeprowadzenia mycia rąk, dezynfekcji, zmiany okrycia przy przechodzeniu ze strefy chłodni (ppt) do strefy skupu.

 

$19.       Chłodnia musi zapewnić myśliwemu możliwość:

 

$1a)       przeprowadzenia patroszenia na utwardzonym, skanalizowanym terenie

 

$1b)      przeprowadzenia oczyszczenia, umycia i dezynfekcji:

 

- sprzętu służącego do transportu dzika (wanny myśliwskie, kasterki, folie, skrzynie załadowcze samochodów)

 

- osobistej (ręce, buty) oraz sprzętu (noże !!!)

 

- kół samochodów

 

- w tym celu niezbędne jest wyposażenie chłodni w mydło, środki dezynfekcyjne, co najmniej 2 opryskiwacze, w tym 1 mały , 1 duży do dezynfekcji terenu i kół samochodu.

 

10. Tusze dzików na kolejce zawieszamy wg kolejności dostarczania do chłodni, próby krwi ustawiamy wg tej samej kolejności, również wykaz tusz sporządzamy wg tej samej kolejności – system taki zapewnia ład i porządek, ułatwia i przyspiesza zamknięcie chłodni.

 

11. Przechowywane  tusze dzików i odpady (patrochy/narogi) są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich.

 

Po pobraniu prób do badania w kierunku ASF, chłodnia zostaje zamknięta i zaplombowana przez przedstawiciela Inspekcji Weterynaryjnej. Otwarcie jej bez wiedzy Inspekcji jest niedopuszczalne.   

 

12. Osoba prowadząca chłodnie zostaje przeszkolona co do obowiązujących zasad funkcjonowania chłodni, w tym higieny; zamykania, zwalniania chłodni i dalszej dystrybucji tusz  wg zał. nr 1.

 

12. Osoba prowadząca chłodnie prowadzi wykaz dzików przyjętych do chłodni wg zał. nr 2.

 

Część. 2.   Zasady wstawiania dzików do chłodni

 

$11.       Tusze dzików mogą być dostarczane do chłodni tylko przy bezwzględnym zachowaniu zgodności opisanej w  części 1 pkt. 4 (zgodność kolorów dzika i chłodni) oraz spełnienia wymogu opisanego w cz. 1 pkt. 7.

 

$12.       Wytrzewianie dzików pozyskanych w strefie II (różowej) odbywa się wyłącznie na terenie chłodni. Wytrzewianie dzików ze strefy I (niebieskiej) może być przeprowadzane w terenie na nieprzemakalnym podłożu (folia) jednak rekomenduje się prowadzenie tej czynności na terenie chłodni.

 

$13.       Myśliwy dostarczający dzika do chłodni dostarcza:

 

$1a)       tuszę dzika

 

$1b)      patrochy i narogi

 

$1c)       próbę krwi pobraną od dzika, pobraną do próbówki oznakowanej wcześniej nr znaku zawieszonego na dziku.  

 

$1d)      sporządza DDE lub dokonuje zapisów w systemach elektronicznych, które umożliwią wytworzenie DDE przez koło łowieckie.

 

Znakowanie musi zapewnić pełną identyfikowalność: tuszy, odpadów, próby krwi i dokumentu DDE.

 

$14.        Myśliwy przed wytrzewianiem znakuje dzika pozyskanego na terenie pow. myśliborskiego znakiem IW 32 10 xxx , wykonuje zdjęcie foto na którym będzie widoczny nr znak i cechy płci (srom, sutki na brzuchu/jądra, pędzel (penis).

 

W sytuacji w której wykonanie takiego zdjęcia jest niemożliwe dopuszcza się wykonanie 2-3 zdjęć, które umożliwią ustalenie płci i nr identyfikacyjnego.

 

  1.  

 

W strefie niebieskie, w  wyjątkowych sytuacjach przy bardzo dużych sztukach, gdy transport całej tuszy jest niemożliwy, dopuszcza się wykonanie zdjęcia po wytrzewieniu. Wytrzewienie wtedy należy przeprowadzić tak, żeby  elementy identyfikujące płeć ( srom, pędzel) pozostały   przy tuszy i były widoczne na zdjęciu.

 

  1.  

 

Dziki pochodzące z terenu innych powiatów znakuje się znakami z numerami tych powiatów - otrzymanymi od innych powiatowych lekarzy weterynarii.

 

$15.       Narogi i patrochy znakuje się drugim, bliźniaczym znakiem o takim samym numerze jak numer tuszy dzika.

 

$16.       Tusza i narogi przechowywane są pod zamknięciem, w warunkach chłodniczych do czasu otrzymania z PIW w Myśliborzu wyniku badania tusz w kierunku asf.

 

$17.       Po wykonaniu wszystkich czynności związanych z odstawą tuszy myśliwy dokonuje czynności: a)    oczyszczenia  zimną wodą z resztek tuszy, krwi,

 

$1c)       umycia - mydłem lub detergentem

 

$1d)      dezynfekcji środkiem dezynfekcyjnym

 

----  wszystkich miejsc, narzędzi które miały kontakt z tusza dzika, zostały zabrudzone krwią,  w szczególności  sprzętu własnego (noże, folie, kuwety itd.)

 

Kwestia odpowiedzialności za mycie i dezynfekcji  sprzętu chłodni, ścian, drzwi, podłogi oraz terenu utwardzonego przed chłodnią do ustalenia przez koło, ostatecznie zawsze jednak za właściwy stan higieniczny odpowiada osoba nadzorująca chłodnię.

 

$18.       Przy wyjeździe z terenu chłodni myśliwy wykonuje dezynfekcję rąk, obuwia oraz  zawsze dezynfekcji kół samochodu. Teren chłodni opuszcza wychodząc przez matę dezynfekcyjną. Działanie takie ma na celu uniemożliwienie wywiezienia wirusa ASF z teren chłodni.

 

  1.  

 

Część 3. Procedura kontroli i nadzoru nad PPT w tym odbioru prób, zamykania i zwalniania chłodni.

 

$11.       Przedstawiciel Inspektoratu Weterynarii w Myśliborzu po otrzymaniu informacji o planowanym terminie zamknięcia chłodni, dokonuje w chłodni sprawdzenia:

 

$1a)       oznakowania tusz i odpadów znakami z nr wet.

 

$1b)      zgodności  danych z wykazu zgromadzonych tusz (zał. 2) z ilością tusz  w chłodni, ilością odpadów, ilości prób krwi. Sprawdza przy tym zgodność nr znaków na wszystkich wymienionych elementach.

 

$1c)       Zgodność ilości DDE z ilością sztuk w chłodni i na wykazie

 

Na moment zamknięcia chłodni Inspekcja musi posiadać DDE dla wszystkich dzików, gdyż znajdują się tam informacje  bez których wpisania próby dzika do systemy JEST NIEMOŻLIWE. Tym samym nie można przeprowadzić badań wszystkich zgromadzonych dzików.

 

W celu usprawnienia przekazywania dokumentów możliwe jest przekazywanie ich drogą elektroniczną na adres email inspektoratu w Myśliborzu.

 

$12.       Po odebraniu prób i dokumentacji wykazu zgromadzonych tusz (zał. 2), DDE w ilości odpowiadającej ilości tusz osoba prowadząca chłodnie dokonuje jej  fizycznego zamknięcia a inspektor wet. zaplombowania.

 

Informację o nr użytych  plomb insp. wet. umieszcza na wykazie zgromadzonych tusz (zał. 2.)

 

Drugi egzemplarz wykazu tusz ( zał. 2) pozostaje w chłodni. Drugie egzemplarze DDE dla wszystkich dzików powinny być do dyspozycji koła będącego właścicielem dzika, gdyż są niezbędne do przedłożenia właściwemu, powiatowemu lekarzowi weterynarii dokonującemu rozliczeń finansowych za pozyskane dziki.

 

$13.       Powiatowy Lekarz Weterynarii w Myśliborzu, po stwierdzeniu na wykazie dzików (zał. 2) dzików pochodzących z innych powiatów, przekazuje taką informację a także wynik badania właściwemu PLW.

 

$14.       Przy pobycie w chłodni insp. weterynaryjny KAŻDORAZOWO (zamknięcie, otwarcie, inny pobyt) przeprowadza kontrolę w zakresie higieny i zabezpieczenia przed przenoszeniem się ASF. Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach organizacyjnych lub materialnych (brak mydła, środków dezynfekcyjnych, pozostałości krwi, tłuszczu, innych elementów tuszy, niesprawny sprzęt dezynfekcyjny, brak higieny lub dezynfekcji osobistej obsługi)  insp. weterynaryjny odnotowuje w wykazie zgromadzonych dzików (zał. 2) lub w innej formie     np. w formie notatki. Ponadto należy polecić bezzwłocznie wykonanie możliwych do wykonania czynności naprawczych o ile są możliwe do wykonania od ręki.

 

Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach insp. weterynaryjny przekazuje  niezwłocznie powiatowemu lekarzowi weterynarii, który decyduje o dalszym biegu sprawy.

 

$15.       Po pobraniu próby są opracowywane, dane identyfikacyjne wprowadzane do systemu Vetlink a próby przesyłane do laboratorium celem przeprowadzenia badań.

 

$16.       Przy wynikach ujemnych w kierunku ASF, inspektor weterynaryjny dokonuje otwarcia chłodni i zwalnia dziki do dyspozycji koła – kontroluje obecność i zgodność plomby, CZYSTOŚĆ i HIGIENĘ !!  wyposażenie – dostępność do wody bieżącej, mydło, środki dezynfekcyjne sporządza protokół otwarcia chłodni (zał. nr 3). W razie stwierdzenia uchybień odnotowuje je w protokole. Przekazuje wyniki badań w kierunku ASF dzików zgromadzonych w chłodni.

 

$17.       W przypadku wyniku DODATNIEGO w kierunku ASF, wszystkie tusze dzików oraz patrochy podlegają zniszczeniu. PLW ustala z obsługą chłodni termin odbioru towaru przez zakład utylizacyjny. Całość działań związanych z opróżnieniem chłodni, załadunkiem towaru, myciem, czyszczeniem i dezynfekcją odbywa się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej.

 

  1.  Z czynności tych sporządza się szczegółowy dokument z załącznikami: protokół odbioru przez Zakład Utylizacyjny (Dokument Handlowy), Protokół dezynfekcji z zapisami o: zakresie dezynfekcji ( chłodnia wewnątrz, przedsionek, cały teren przed chłodnią), rodzaju, stężeniu i ilości użytego środka dezynfekcyjnego, osobie wykonującej i osobie kontrolującej wykonanie czynności.
  2.  

 

Zał. nr 1 Protokół przeszkolenia obsługi chłodni

 

Zał. nr 2 Wykaz tusz dzików przyjętych do chłodni (zamkniecie chłodni)

 

Zał. nr 3 Protokół otwarcia chłodni.

 

 

sporządził Witold Hącia PLW w Myśliborzu

 

Zasady postępowania po dokonaniu odstrzału sanitarnego dzików

Zasady postępowania po dokonaniu odstrzału sanitarnego dzików

I Odstrzał i wpis do ewidencji polowań
1. Przyznane odstrzały sanitarne wydawane są przez Łowczego i posiadają oddzielną numerację.
2. Wpisu w zakresie „polowania na odstrzał sanitarny” dokonuje się zawsze
równolegle w dwóch książkach t.j. w książce „zwykłej” i w książce
„sanitarnej”(trzeba założyć i przesznurować). Wpisywać należy czas i miejsce polowania, a wpisy
winny być zbieżne co do treści (w książce „zwykłej” należy zaznaczyć że jest to odstrzał sanitarny)

II. Zasady polowania
1. W przypadku sporu o miejsce polowania pierwszeństwo ma polowanie
sanitarne.
2. Bezwarunkowo niezwłocznie zgłosić do Łowczego lub innej osoby przez niego wskazanej fakt
pozyskania dzika (na zasadach ogólnych)

III. Postępowanie z z pozyskaną tuszą

STREFA BIAŁA
- pozyskany w odstrzale sanitarnym dzik winien byś wypatroszony, a patrochy należy bezpiecznie
zakopać lub odpowiednio oznakowane przeznaczyć do utylizacji
Dziki pozyskane w strefie białej ( wolnej) nie podlegają badaniom w kierunku wykluczenia
afrykańskiego pomoru świń i mogą być przeznaczone wyłącznie do użytku własnego myśliwego
(po badaniu na włośnie), oddane do punktów skupu dziczyzny lub utylizacji;
STREFY OBJĘTE OGRANICZENIAMI
( różowa) -( niebieska)
W obszarze objętym ograniczeniami (różowym) oraz obszarze ochronnym
(niebieskim):

– każdy odstrzelony dzik jest w całości (nie patroszony) niezwłocznie dostarczany do położonej na
tym samym obszarze chłodni przeznaczonej do przetrzymywania tusz dzików;
- dziki nie mogą opuścić obszaru na którym zostały pozyskane (niebieskiego lub
różowego odpowiednio)
- podczas odstrzału i transportowania dzików do punktu skupu dziczyzny należy
przestrzegać zasad wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30
stycznia 2020 r. w sprawie zasad bioasekuracji, jakie powinny być przestrzegane
podczas polowania lub odstrzału sanitarnego oraz przy wykonywaniu czynności związanych z
zagospodarowaniem zwierzęcia łownego z gatunku dzik,
- patroszenie odstrzelonych dzików odbywa się przy chłodni, na powierzchni
nadającej się do mycia i odkażania lub materiale nieprzepuszczalnym, który po
wykorzystaniu zostanie
unieszkodliwiony,
– myśliwy lub inna osoba wyznaczona przez Zarząd KŁ jest zobowiązana pobrać
próbkę krwi od każdego odstrzelonego dzika niewykazującego objawów chorobowych.

Dziki odstrzelone w ramach odstrzału sanitarnego są znakowane zieloną opaską z niepowtarzalnym
numerem:
- zakładanej na prawe ścięgno Achillesa,
- druga opaska z tym samym numerem co tusza na narogi tego dzika, w razie
konieczności również patrochy.
Tusze dzików pozyskanych w strefach z ograniczeniami – różowa, niebieska w dalszym ciągu znakowane
są również opaskami przypisanymi do danej chłodni ( w obszarze różowym znaczniki mają kolor
czerwony, w obszarze niebieskim kolor żółty)
– tak jak było do tej pory.

IV. Dokumentacja

Myśliwy po dokonaniu odstrzału sanitarnego wypełnia protokół wykonania odstrzału sanitarnego
zwierzęcia dzikiego, wykonuje zdjęcie tuszy dzika tak,
aby dokumentowało ono numer z założonej opaski oraz płeć i wielkość tuszy (szczególnie dotyczy
samic przelatek i dorosłych samic).
Protokół musi być podpisany czytelnie przez myśliwego oraz przez osobę,
która poświadczy dane wpisane do protokołu (Prezes, Łowczy, Skarbnik, Sekretarz Koła Łowieckiego)
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Gryfinie zastrzega sobie prawo do żądania
okazania tuszy bez podania przyczyny.

V. Zasady finansowania odstrzału sanitarnego dzików:

Za każdą sztukę dzika odstrzelonego w ramach odstrzału sanitarnego przysługuje ryczałt wskazany w
rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 listopada 2018 r. w sprawie wysokości
ryczałtu za wykonanie odstrzału sanitarnego dzików (Dz.U.2018.2194),
- kwoty ryczałtu - za samicę dzika przelatkę (od 30 kg) lub dorosłą, – 650 zł brutto
- kwoty ryczałtu - za dzika innego niż samica określona wyżej) – 300 zł brutto;
Koło Łowieckie wystawia Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Gryfinie fakturę lub rachunek za dziki
odstrzelone w ramach odstrzału sanitarnego
do 21 grudnia 2021 r. Do faktury lub rachunku Koło Łowieckie dołącza dokumenty
potrzebne do rozliczenia określone w umowie.
Ryczałt wypłacony będzie przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na
rachunek Koła Łowieckiego, które przekaże odpowiednią kwotę myśliwym,
którzy dokonali odstrzału sanitarnego.

Komunikat w sprawie polowań zbiorowych w strefie żółtej i czerwonej (COVID-19)

oak top

W związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r, poz. 1758) Zarząd Główny PZŁ wyjaśnia, że od dnia 10 października br. zakazane jest odbywanie polowań zbiorowych jeżeli ilość uczestniczących w nich osób (w tym myśliwych, naganiaczy oraz osób towarzyszących) jest większa niż 50 osób (w przypadku polowań odbywających się w miejscach znajdujących się na obszarze czerwonym) albo 100 osób (w przypadku polowań na obszarze żółtym). Zarządy kół spodziewające się większej ilości uczestników polowania powinny w tej sytuacji rozważyć ich odwołanie. Nie można bowiem doprowadzić do sytuacji, że którykolwiek z uczestników polowania nie będzie miał możliwości wzięcia w nim udziału tylko dlatego, że zostanie przekroczona maksymalna dopuszczalna rozporządzeniem liczba uczestników polowania na dany obszarze. W tym zakresie pełną odpowiedzialność ponoszą zarządy kół.

Zakrywanie nosa i ust

Podczas polowania zbiorowego uczestnicy obowiązani są do zakrywania nosa i ust przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki albo przyłbicy wówczas gdy znajdują się na terenie miejsc ogólnodostępnych np. parkingów leśnych. W ocenie Zarządu Głównego z przepisów przywołanego rozporządzenia wynika obowiązek zakrywania ust i nosa podczas zbiórki i odprawy myśliwych przed polowaniem, podczas rozprowadzania myśliwych na stanowiska, podczas zbiórek między pędzeniami oraz po zakończeniu polowania, w tym w trakcie pokotu. Dopiero po zajęciu stanowiska myśliwy będzie zwolniony z obowiązku zasłonięcia ust i nosa. Podczas spożywania posiłków zaleca się zachowanie co najmniej 1,5 metrowego odstępu. Za zapewnienie przestrzegania przepisów rozporządzenia odpowiedzialny jest prowadzący polowanie, zaś uczestnicy polowania są obowiązani podporządkować się poleceniom prowadzącego polowanie także w zakresie przepisów sanitarnych dotyczących epidemii COVID-19.

Podstawa prawna:

  • 27 ust. 1 pkt 2 lit. a); § 27 ust. 3 pkt 12 oraz § 28 ust. 9 pkt 1) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r, poz. 1758);
  • 26 ust. 1 i § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz (Dz.U. z 2005 nr 61, poz. 548, z późn. zm.).
canlı maç izle selcuksports deneme bonusu deneme bonusu veren siteler bahis siteleri jojobet Hack forumPHP Shell indiryabancı bahis sitelerikareasbet girişsiyah bayrak aynakareasbet girişbetingo güncel girişyabancı dizi izlegobahis girişasper casinoBonus veren sitelerforum bahiskareasbet girişcasino siteleri Venüsbetftn bahis siteleriGüvenilir Poker Siteleribahis forumçizmeli kedi izlebaşakşehir escortesbet girişesbet güncel girişbullbahis girişbenimbahiscasino siteleriesenyurt escortbeylikdüzü escortbeylikduzu escortbeylikduzu escortbeylikdüzü escortesenyurt escortmariobet girişbetkom giriştipobet girişbetkomtarafbettarafbettarafbetbetkombetturkey girişbetturkey girişbetturkey twittersahabetmariobet güncel girişmariobet30 TL Bonus Veren Bahis Siteleri betmatikmariobetonwinbetistsüpertotobetgrandpashabet telegramBetist Girişslot sitesi xslot